MONITOR CULTURAL * on-line

Vlad Pohilă: „Nu mă mai satur de frumuseţea şi bogăţia limbii române…“

Posted by ARP pe Octombrie 6, 2008

“Nu mă ma satur de frumuseţea şi bogăţia limbii române…”

(Interviu cu publicistul, lingvistul şi traducătorul Vlad Pohilă, redactor-şef al revistei de cultură “BiblioPolis”)

– Stimate Vlad Pohilă, felicitări pentru cartea „Şi totuşi, limba română!…”, apărută recent la Editura „Prometeu”. În cele aproape 500 de pagini ale volumului, am impresia, personajul principal al scrierilor tale este limba română, prezentată în cele mai diferite contexte. Cum trebuie să scrie astăzi un autor, ca să nu banalizeze „tema limbii”?

– „Tema limbii” nu poate fi banalizată, bagatelizată nicicând, nicăieri, cu atât mai puţin acum, la noi, unde româna se află în nişte condiţii specifice, cu precădere nefaste. Cine se apucă să scrie despre limbă română – că o elogiază, că o apără de prigoană, că încearcă să o cultive – ar face bine să abordeze faţete de maximă sensibilitate, aspecte ce ar viza pe vorbitorii ei autentici, nu pe cei „de serviciu” sau rătăciţi. Şi, esenţial – despre limbă e necesar să se scrie corect.

– Dedici volumul tău unor personalităţi marcante. Cum i-ai cunoscut? Prin ce te-a fascinat fiecare dintre ei?

– I-am cunoscut în timpuri şi în circumstanţe extrem de diferite, fiecare însă m-a fascinat şi m-a influenţat adânc, într-o anumită etapă a vieţii: istoricul Sava Iancovici-Gârleanu, fiindu-mi unchi prin alianţă, m-a marcat în adolescenţă şi în tinereţe, prof. Raoul Şorban – după absolvirea facultăţii, pe lingvista Mioara Avram am cunoscut-o din 1988. De altfel, despre fiecare am scris cu diferite ocazii, în această carte consacrându-le câte un eseu. >>>>

Lasă un răspuns

 
