MONITOR CULTURAL * on-line

~Dorel Schor: „Metafora şi interpretarea – mesajul subtil al picturii“

Metafora este o figura de stil prin care se trece de la sensul obisnuit la un alt sens prin intermediul unei comparatii subintelese… Nu numai in literatura ci si in celelate arte,

inclusiv in cele vizuale. Si, tocmai pentru ca imbogateste si inobileaza limbajul unei opere, intelegind  bineinteles si limbajul plastic, artistii recurg la ea.

 

Pictorii au folosit metafora inca din Renastere, sau poate chiar de mai dinainte, in compozitii mari, pe teme religioase, mitologice sau pastorale, subtilizind enigme in alegorii si similitudini, analogii si metamorfoze, mesaje si personificari.  Descoperim in aceste metafore sensuri poetice dar si filosofice, politice, mitosuri. Desigur ca , in vremurile mai apropiate noua, metafora a fost imbratisata cu precadere de simbolisti, dar o regasim revigorata, moderna si inspirata la pictorii suprarealisti. Acestia, descoperindu-i noi pertinente semantice, ne solicita la un proces mental specific.

 

Transferul sensului initial ne conduce de multe ori la imagini artistice inedite, implicind adesea termeni aflati chiar in opozitie, cum ar fi abstractul si figurativul. Imaginea nu este obligata sa apara ca model, ci sa ne faca sa meditam, dovedindu-si astfel importanta in actul comunicarii. Ceasul care se scurge sau Venus cu sertare (ca si mai toate lucrarile) lui Dali sunt metafore…Logodnicii zburatori si violonistul pe acoperis ai lui Chagall sunt metafore…Nudurile lui Delvaux in gari parasite sunt metafore… Pasarile cu doua capete sau copacii umblatori din pinzele lui Elron sunt metafore…Femeile cu pesti, pasari sau pisici din „icoanele” lui Briss sunt metafore… Acelas lucru se poate spune despre multe din tablourile semnate de Balasa, Bak, Kedar, Sand, Araten ,Călţia, Benshosan… Si atitia altii.

 

Este metafora numai un sistem simbolic care permite intelegerea unei experiente neobisnuite? Cita vreme lucrarea cuprinde un mesaj , cita vreme poate fi parafrazata pe directia dorita, metafora devine  conceptuala. Ea reflecta crezul artistului, conceptia sa despre lume, cu posibile implicatii multiple. Poate deveni un instrument al filosofiei, al contemporanitatii comentate, al asimilarii in sens creator al ideilor, conceptiilor, teoriilor. Oricit ar parea de ciudat, comparatiile nu ramin ascunse (acesta fiind de fapt si scopul autorilor).  Metafora si simbolul, ne poarta in lumea imaginata de artist pentru a retrocede in final tema imbogatita de forta mesajului.

 

Aceasta este, in esenta, misiunea  povestitorului, indiferent daca este vorba de  literatura sau  de arta plastica.

 

Dr. DOREL SCHOR

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s