MONITOR CULTURAL * on-line

~Dorel Schor: „Cartea în pictură. Sensuri, simboluri, frumuseţe“

Citeva versuri ale poetului Zoltan Terner intitulate „Natura statica” au inspirat-o pe pictorita Miriam Cojocaru care a dat o replica in culori, punind in centrul tabloului, ca personaj, o cititoare de poezie. Ideia mi s-a parut interesanta, pentru ca dincolo de fireasca ingemanare a artelor, ne propune subiectul unui intreg univers al omului in societate. Cartea inseamna stiinta, cultura, arta, credinta, fantezie, meditatie, profesie, proiecte, vise, viitor…

 E adevarat ca numerosi pictori au surprins in lucrarile lor mai multi jucatori de carti decit cititori de carti, dar nu putini sint cei care s-au lasat atrasi de cartea ca atare sau de copii sau oameni maturi citind in ipostaze diferite. Fiecare in stilul sau propriu, a lasat  opere memorabile, cartea servind cind ca metafora sau alegorie, cind element esential in compozitie, cind o calda invitatie spre cultura. Marc Chagall, Rene Magritte, Andre Derain, Claud Monet, Theodor Pallady, Rouven Rubin, se numara  printre ei,  la un simplu exercitiu de memorie.

 Pentru initiatorii cubismului, Pablo Picasso, George Braque, Juan Gris cartea a fost un element decorativ plasat in centrul tablourilor pe care francezii le denumeau „naturi moarte”, alaturi de alte elemente de sugestie, precum ziare sau partituri muzicale, ghitara, flaut sau o sticla de vin, sugerind  boema sau mediul artistic al vremii. Contemporan cu noi, Moni Leibovitch care e hiper-realist, intr-o natura statica, confera cartilor, stivuite pe masa, o patina de vechime, aureolata de un respect aproape mistic.

 Portretele unor scriitori celebri sunt intregite adesea de carti. Mi se pare deosebit de reprezentativ in acest sens, portretul lui Emile Zola in executia lui Edouard Manet, personalitatea scriitorului fiind evidentiata prin chipul sau inteligent, dar si prin volumul tinut in maini. Pictorul Zvi Malnovitzer surprinde o scena de rugaciune a unui grup de femei, cartile sugerind  atmosfera spirituala mai bine decit orice alt artificiu.

 Curatenia sufleteasca si seninatatea pe care ti le ofera lectura ilumineaza figurile modelelor  pictate de pictori romani celebri, precum Francisc Sirato sau Alexandru Ciucurencu. Interpretarea literala si figurativa se imbina discret intr-un limbaj universal din care nu lipsesc insemne si valori locale.

  Arta surprinde toate aspectele existentei. Nu este loc de indoiala ca si in veacul cibernetic, cartea isi va pastra un loc onorabil, iar manuitorii penelului vor sti sa gaseasca in reprezentarea cartii sensuri, simboluri, conotatii, alegorii, demnitate, sperante si, desigur, frumusete.

Dr.DOREL  SCHOR

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s