~Florin Ţene: Cronica la volumul de poeme „Degetele timpului“ al poetului Dan Brudaşcu

Promotor cultural,istoric literar,traducător şi poet Dan Brudaşcu este din nou în librării ,de data aceasta pentru prima oară,cu un  volum de poeme ”Degetele timpului” apărut la Editura Sedan,2009, Cluj-Napoca. Aşa cum se specifică pe pagina de gardă unele din aceste poezii au fost publicate în revistele Argeş,Cetatea culturală, Citadela, Ferestre, Hravatska Slova (Zagreb,Croaţia), Lumină lină-Gracious light(SUA), Oglinda literară, etc.

Volumul pune în dublu registru( grav,afectiv şi livresc) condiţia poetului ca om iubitor de natură,de cuvinte,de jumătatea mitologică ,femeia, sau de cuvintele  a căror silabe”cad sacadat în/praful ridicat de copitele/cuvintelor ce-aleargă furioase,/temătoare,disperate din calea/singurătăţii.(Cavalcadă de silabe),acele cuvinte strecurate în liniştea paginii albe de hârtie care formează „într-un colţ o pată discretă,măruntă/ ,unde ,indiscutabil “rămâne dovada că Poezia nu moare.”Autorul induce,în fapt,o stare de complicitate,sugerând în fiecare poem subînţelesuri adânci,insinuând mereu o altă faţă a adevărului:”în septembrie/nu poţi vorbi despre visare şi dragoste,/septembrie e-clişeu oribil-toamna/când se numără bobocii/septembrie e luna/recoltelor şi a abundenţei/sau a sărăciei lucii(Septembrie).Alternanţa dintre lipsa de visare şi abundenţa recoltelor crează un spectacol ambivalent,dând versurilor o notă puternică de avertizare faţă cu realul.Libertatea de gândire ,autenticitatea,integritatea peisajului,în genere temele morale ale poeziei,din poemele lui Dan Brudaşcu, îşi au rădăcina,în amestecul inefabil de ideal şi realitate.Sinceritatea mărturisirilor creiază impresia cititorului că pactul autobiografic dezvoltă autoreferenţialitatea poemului . Acestea introduse într-un scenariu liric creează un tablou desenat cu degetele timpului.

Poemele  izbucnesc,după lungi acumulări de detalii,în viziuni în care Foamea de timp alungă ,câteodată,speranţa.Observaţia se amplifică până la percepţia halucinantă,iar din felul acesta precipitat de a privi lucrurile şi a simţi fenomenele ţâşneşte brusc starea paradoxală de natura revelaţiei:”Mii de gânduri năvălesc ca nişte hoarde tătare asupra mea/strivindu-mă sub copite de argint / ale cailor nărăvaşi.(Rătăcitor pe coasta dalmată).Originalitatea vine din aparenţa de lume fantastică,din tensiunea dorinţelor şi ale premoniţiilor.Poetul este un imaginativ ,având un fel de dereglare sistematică a simţurilor,care îl ajută să-şi retrăiască sentimentele într-o insulă pierdută-n oceanul/ nesfârşit-şi-mi fac iluzorie platoşă din fiecare cuvânt.(Poem).Viziunile insolite,având ceva din fastul crepuscular al lui Trakl , provin din exacerbarea unor sentimente  şi presimţiri,dar şi din amplificarea amănuntului cotidian.Poemele lui Dan Brudaşcu îmi aduc aminte de ce spunea Camil Petrescu că:Artistul trebuie să conceapă în durere,dar trebuie să realizeze în bucurie,în beţia de a crea,fiindcă discursul sacerdotal e o disertaţie lirică,după modelul lui Apollinaire.

Toate ipostazele trăite şi închipuite de poezia lui Dan Brudaşcu,înainte de toate,au o notă de hieratism,solemnitate frisonată de melancolie.Poetul profesează un lirism mesianic,oracular în sensul bun,închipuindu-şi eul în postura unui arheu romantic.Rostirea are strălucire şi densitate,aglomerând sentinţe şi imagini antologice,sugestii culturale ,uneori atinse discret de aripa calofiliei.Confesive în substanţa lor intimă, poemele din Degetele timpului,care ating,mângâie şi lasă semne,utilizează totuşi cele mai subtile trucuri retorice pentru a echilibra emisia lirică şi pentru a dubla documentul de existenţă prin reflecţia artistică.Puţini sunt din poeţii de astăzi care au reuşit să ridice criza la solemnitate,aşa cum face Dan Brudaşcu,ceea ce arată nu doar o sensibilitate în expansiune,ci şi o conştiinţă în stare de veghe.

AL.FLORIN ŢENE